Hyvästi, Reissumies

Yritykset eivät läheskään aina tiedä, miksi asiakkaat ostavat niiden tuotetta tai palvelua. Ne vain olettavat, että asiakasuskollisuus syntyy designista, mausta, statuksesta, nopeudesta, hinnasta tai muusta isosta tekijästä.

Vaarallinen oletus.

Olen tähän asti pitänyt Reissumiehestä. Siinä on ollut ihana rouheinen leikkuupinta – johon on tietenkin tarttunut paljon voita. Sen sijaan Linkosuon Eväsleivästä en ole välittänyt. Sen leikkuupinta on ollut teollisen tasainen ja tiivis: voita ei tartu pintaan kunnolla, ja leipä on tunkkaisemman oloinen.

Olen ollut asiasta jopa niin tarkka, että en ole ostanut kahviloissa niitä täytettyjä leipiä, joissa on käytetty Eväsleipää. Sen erottaa vaaleudestaan jo päältäpäin.

Nyt – pahus soikoon – Reissumiehen halkaisutapa on muuttunut. Tuloksena on juuri sellainen tiivis ja teollinen pinta, jota inhoan.

Kirjoitin Fazerille ja valitin asiasta. Kysyin myös, onko muutos pysyvä. Sain tällaisen vastauksen (vastaajan nimi on tietenkin muutettu):

Hei ja kiitos yhteydenotostanne.

Reissumiehen halkaisupinta on tosiaan nyt erilainen mitä ennen ja tulee jäämään tuollaiseksi tasaiseksi.

Ystävällisin terveisin,

Leila Leipänen
Kuluttajaneuvoja
Fazer Leipomot
0800 0 5000

Nyt siis joudun luopumaan Reissumiehestä ja etsimään uuden, rouhean ruisleivän syötäväkseni. Varmasti on muitakin asiakkaita, jotka pettyvät uuteen leikkuupintaan.

Joskus asiakaskokemus on kiinni yksityiskohdista, ei brändistä, perinteistä tai pakkauksen ulkoasusta.

Oletko itse varmistanut ne syyt, miksi asiakkaat ostavat juuri sinulta? Olethan kysynyt heiltä asiaa etkä vain olettanut? Entä oletko mitannut myynnin tuloksia jokaisen muutoksen jälkeen?

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

7 thoughts on “Hyvästi, Reissumies

  1. Aarne Ekström says:

    Kuinka loistava oivallus Katleena jälleen kerran. Kun yritystoimintaa johtavat korporaatiolakeijat, lakimiehet ja analyytikot saadaan juuri tällaista tulosta aikaan. Todella monella yrityksellä vaakakupissa painaa eniten hinta.

    Nipistämällä ja tehostamalla tuotannosta saadaan irti varmasti viimeinenkin pisara, mutta asiakasta tämä harvoin tyydyttää. Hinta on kyllä tärkeä valintakriteeri, mutta silloin tällöin on kyse jostain paljon suuremmasta – kuten voitelupinnan tasaisuudesta.

    Milloin perustat Katleena Feissiin ryhmän, joka vaatii Fazua korjaamaan tämän huutavan vääryyden?

    Reply
  2. Katleena Kortesuo says:

    Aarne, kiitokset! Täytyy harkita sitä FB-ryhmää. 🙂

    Kaupassa muuten huomasin, että Fazer tekee Oululainen-brändinsä alla vastaavaa leipää kuin vanha Reissumies: suorakaiteen muotoisia Jälkiuunipaloja.

    Miksi ihmeessä asiakaspalvelija ei lisännyt meiliinsä mainintaa tästä? “Vaikka Reissumiehen leikkuupintaa on muutettu, löydät rouheisemman pinnan Jälkiuunipaloistamme.”

    Reply
  3. Laura Tiilikainen says:

    Makuasioista lienee turha kiistellä, mutta omasta mielestäni Reissumies ja Jälkiuunipalat ovat aivan eri makuiset ja täysin erilaiset koostumukseltaan (Jälkiuunipalat eivät sovi heikkohampaisille…). Jos pelkkä rouhea leikkauspinta ratkaisee, kannattaa katsastaa Vaasan Ruispalat myös.

    Toisekseen eihän sitä tiedä vaikka Fazer olisikin varmistanut asian kuluttajilta. Joka kerran kun tuotetta kehittää, saattaa joutua luopumaan joistakin asiakkaista mutta tarkoituksenahan on houkutella lopulta entistä enemmän uusia asiakkaita tilalle. Joskus toki tuotekehitys menee metsään ja tuote vetää kehittelyn jälkeen vesiperän.

    Reply
  4. Katleena Kortesuo says:

    Laura, hyvä täsmennys.

    Itse olisin kuluttajaneuvojana varmuuden vuoksi suositellut Jälkiuunipaloja – ovathan ne oman talon tuotteita.

    (BTW, olen kokonaan siirtynyt Jälkiuunipaloihin: päälle tsatsikia ja sitten kitaan. Nam!)

    Ilman muuta tuotekehittely on usein jonkin asiakaskunnan rajaamista pois. Olisikin kiva kuulla Fazerilta, päädyttiinkö uuteen leikkauspintaan oikeasti asiakkaiden toiveesta – vai siksi että se on halvempi tehdä.

    Reply
  5. Kasen Kalkku says:

    Kun on nälkä, niin kaikki leivät kelpaavat. Ei pitäisi olla varaa ronkeloida leipien kanssa, kun maassa on ihmisiä, jotka joutuvat hakemaan leipänsä leipäjonoista.

    Reply
  6. Katleena says:

    Kasen Kalkku, tuo oli turhahko kommentti.

    Se, että ostan tai en osta jotain leipää, ei vaikuta leipäjonoissa olevia ihmisiä millään lailla.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *