Vimpan päälle, oli toimiala mikä tahansa

Ostin ensimmäisen Appleni 1,5 vuotta sitten. Olin heti myyty. Jo pelkkä pakkaus oli kaunis, ja virtajohdon muuntajakin on suunniteltu tyylikkääksi.

Kokonaisuus oli mietitty yksityiskohtia myöten.

Vastaavan elämyksen kokee Tallinnassa Olde Hansassa. Koko ravintola on toteutettu keskiaikaiseen tyyliin. Tarjoilijoilla on keskiaikaiset asut, ruokalistalla on lanttua ja lihaa, ja elävä musiikki soitetaan tietenkin jouhikoilla ja muilla keskiaikaisilla vimpaimilla. Jopa vessojen ovipumput on korvattu köydellä ja hiekkasäkillä.

Tällaisen huolellisuuden äärellä ihminen nöyrtyy.

Kun yritys suunnittelee kaiken pienimpiä yksityiskohtia myöten, se kertoo paitsi tuotteiden laadusta, myös tekijöiden uskosta omaan asiaan ja intohimosta tuotteeseen. Niinpä asiakkaan tunnekokemuksesta muodostuu vahva. Lisäksi asiakas paneutuu tuotteeseen paremmin ja pitempään, koska taidokkaita ja omintakeisia yksityiskohtia ihastelee mielellään. Parhaimmillaan asiakas kokee oivaltamista ja ilahtumista, kun hän tutkii, miten jokin detalji on toteutettu.

Parasta on, että asiakas on myös valmis maksamaan mietittyjen yksityiskohtien runsaudesta. Hän tietää, että työ ja ideointi on vaatinut aikaa ja että aika maksaa.

Raha asuu yksityiskohdissa.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

6 thoughts on “Vimpan päälle, oli toimiala mikä tahansa

  1. Jani Hovila says:

    Tämän saman asian niin moni asiantuntijapalvelua myyvä unohtaa (osittain myös minä). Voi kun saisi sellaista palvelua, josta tulisi tunne että nyt on raportit sun muut dokumentit mietitty, tehty ja viimeistelty kunnolla.

    Mites on Katleena sinun laitasi? Onko palautekyselyt tehty huolella ja raportit viimeistelty? Jos on, niin oletko saanut tuosta palautetta/kokemusta?

    p.s Ehkä pitäisi itse kokeilla tuota linjaa. Edes jossain.

    Reply
  2. Aija Pöyri says:

    Ah, taas yksi lempiteemoistani. Sen lisäksi, että Olde Hansassa ruokailu on aina ilo ja nautinto ja Maccia olen käyttänyt yli 20 vuotta.

    Reply
  3. Laura Tiilikainen says:

    Olde Hansan kohdallahan kyse on tiukasta konseptista (siis konseptista, joka rajaa asiakaskunnan vain tietyntyyppisiin asiakkaisiin; tämä on aika vaikea asia monelle yritykselle, tietoisesti luopua osasta asiakaskuntaa) ja palvelumuotoilusta, joilla pyritään juuri tietynlaisen asiakaskokemuksen luomiseen. Kokemus olisi tuskin yhtä hyvä, jos tarjoilijat olisivat töykeitä, luutunsoittajat työhönsä leipääntyneen oloisia ja palvelu yleisesti ottaen hidasta. Sellaisen jälkeen tuskin yksityiskohdat jaksaisivat kiinnostaa sen vertaa, että paikkaan toiste menisi, pikemminkin ne assosioituisivat huonoon palveluun. Siinä, missä riittää, että ravintolan puitteet rakentaa kerran, palvelu pitää rakentaa joka asiakkaalle erikseen ja aina uudelleen, joka päivä, tässä tapauksessa myös konseptin mukaisesti.

    Reply
  4. Katleena Kortesuo says:

    Kiitokset kommenteista!

    Jani, olen vasta rakentamassa omaa palvelumuotoiluani. Olen saanut jo paljon kiitosta, mutta paljon on myös tekemättä. Minun pitää vielä automatisoida joitain palvelun osia, jotta homma toimisi hyvin. Palautetta kerään kyllä, joten pystyn hyödyntämään sitä tehokkaasti.

    Aija, olet valinnut hyvin. 🙂

    Laura, Olde Hansan konsepti on tosiaan rajaava: se onkin varmasti yksi menestyksen syy. Mutta kuten sanoit, perusasiat pitää olla ensin kunnossa. Vasta kun palvelu ja ruoka ovat hyviä, sen päälle voidaan rakentaa pieteetillä yksityiskohtia ja konseptoida koko pläjäys.

    Reply
  5. Lauri Järvilehto says:

    Loistavaa! Voi kunpa useampi yritys panostaisikin tähän tapaan laatuun ja yksityiskohtiin.

    Asiaa sivuten, tällä viikolla itselleni on aiheuttanut riemastusta loistava ja intuitiivinen verkkolaskut.fi -palvelu. Aiemmin muun muassa kertakaikkisen kaameaa Baswarea käyttäneenä on ollut upeaa huomata, että joku on vihdoinkin toteuttanut digilaskutusratkaisun, joka on kattava ja samalla helppo ja hauska käyttää. Suosittelen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *