Mitä tehdään kun tylsistytään?

Osa 1

Menet lentoasemalle. Lentolipussasi lukee määränpää. Teet lähtöselvityksen, Boarding Pass kertoo saman tiedon. Etsit näyttötaululta määränpään vierestä oikean portin numeron ja portilla lukee määränpää. Lentokoneessa katselet pitkästymiseen asti kuinka pitkä matka on määränpäähän minuuteissa ja kilometreissä. Useimmin  näet myös kartalla kuinka määränpää siintelee punaisena pisteenä.

Kun lentokoneen pyörät vihdoin koskettavat kiitorataa, kuulet kuulutuksen: “Hyvät matkustajat, olemme laskeutuneet Helsinki-Vantaan lentokentälle.” Yllätyt suuresti, koska ethän voinut mitenkään edes arvata määränpäätä.

Osa 2

Avaat kirjekuoren teleoperaattoriltasi. Laskun mukana on kirje. Kirje alkaa juhlavasti: “Hyvä asiakkaamme! Mennyt vuosi oli yhtiöllemme menestyksekäs. Asiakasmäärämme ja liikevaihtomme kasvoi tasaisesti sekä kannattavuutemme nousi huippulukemiin. Lisäksi laajensimme toimintaamme Venäjällä ja Baltian maissa.” Yllätyt jälleen, koska yhtiö haluaa kertoa sinulle niin paljon asioita.

Asioita, joilla ei ole sinulle mitään merkitystä. Yhtiö ei kiitä sinua asiakkuudestasi tai kerro mitä hyötyä olet saanut laskutettavalla summalla. Vaikka esimerkiksi dataliikenteen määrästä voisi suoraan päätellä montako tuntia olet käyttänyt Facebookia tai katsellut Youtube-videoita. Tekstiviestien vastaanottajien määrän perusteella yhtiö voisi kertoa kuinka moneen ystävääsi olet viime kuussa ollut yhteydessä.

Mahdollisuudet kertoa jotain sinulle merkityksellistä ovat rajattomat. Mutta ei: Yhtiö muistuttaa laskun lopussa suuraakkosilla: “KÄYTÄTHÄN VAIN LASKULLA ILMOITETTUJA TILINUMEROITA JA VIITTEITÄ!”. Yllätyt jälleen suuresti, koska et voisi mitenkään arvata, että lasku pitää maksaa laskussa ilmoitetulle tilille.

Loppusanat

Kun välität viestiä asiakkaallesi, oli se sitten kuuluttamalla tai kirjeitse, varmista, että viesti on asiakkaalle merkityksellinen. Muuten asiakas tylsistyy.

Ja mitäs silloin tehdään kun tylsistytään? Lähdetään pois.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

Kommentoi