Numeroiden määrä ei vakuuta minua

Kirjoitan usein kahviloissa ja hyödynnän niiden asiakasverkkoja. Verkot ovat yleensä tunnusten takana.

Soneran Homerunin tunnukset näyttävät tältä:

Käyttäjätunnus: m39663072
Salasana: P1IGer3g

Sen sijaan Maxinetin tunnukset on paljon nopeampi näppäillä koneelle:

Käyttäjätunnus: k4b3
Salasana: kfjt

Sama ilmiö näkyy laskujen viitenumeroissa. Jonkin firman viitenumerot ovat vaihtuvia ja 20-numeroisia, mutta fiksummin toimivilla yrityksillä ne ovat pysyviä ja 10-numer0isia.

Pienessäkin asiassa kannattaa huomioida asiakaskokemus. Miksi pakottaisit asiakkaasi näpyttelemään epäselviä ja pitkiä numerosarjoja, jos vähempikin riittäisi?

 

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

6 thoughts on “Numeroiden määrä ei vakuuta minua

  1. Jani Hovila says:

    Niin, mistä lie tuokin tapa peräisin?

    Tämän päivän tekniikalla luulisi olevan helposti mahdollista käyttää “viitteenä” esimerkiksi omaa nimeään tai ainakin jotain muutaman merkin yhdistelmää.

    Reply
  2. Niklas says:

    Kysehän on siitä että taas on menty tekniikka edellä puuhun ja unohdettu se asiakaskokemus.

    Onhan se hienoa kun voidaan identifioida lasku pilkuntarkasti, mutta ei se asiakaskokemusta tue.

    Reply
  3. Harri says:

    Pysyvä viitenumero on mahdollista, kun maksu kohdistuu esimerkiksi tiliin. Vaihtuva viitenumero on väistämätön, kun maksu kohdistetaan yksittäisiin laskuihin. Nimen käyttö viitteenä ei taida onnistua ihan pankkijärjestelmien ja pankkialalla vallitsevien yleisten standardien vuoksi.

    Minua ei viitteiden kirjoittelu haittaa, mutta tuo eri tunnusten ja kryptisten kirjainyhdistelmien käyttö palveluiden tunnistetietoina nyppii…

    Reply
  4. Jouni says:

    Petteri Järvinen kirjoitti tästä viitenumeroilla simputtamisesta jo kymmenen vuotta sitten jossain kolumnissaan. Eipä mennyt perille. Parissa projektissa olen itsekin yrittänyt tähän vaikuttaa. Kysymys on pitkälle taloushallintojärjestelmien tekijöiden ajattelemattomuudesta ja laiskuudesta.

    Nuo kryptiset ja pitkät koodit liittyvät jotenkin insinöörimielikuvaan tietoturvan vahvuudesta ja tärkeydestä. Mitä monimutkaisempi koodi, sitä tärkeämpi tietoturva on meille.

    Reply
  5. Antti says:

    Onneksi näpyttelystä pääsee kokonaan eroon verkkolaskujen myötä 🙂

    Reply
  6. Katleena says:

    Kiitos kommenteista! Hyvä kuulla, että en ole ainoa, joka hermostuu pitkiin numerosarjoihin.

    Yhtä raivostuttavaa on muuten sekin, kun uudet IBAN-tilinumerot ovat tulleet. Ne on monessa paikassa kirjoitettu putkeen, joten numerosarjojen vertailu ja käsin kopiointi on pahuksen vaikeaa.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *