Mitä mittaat, sitä saat

Tekemämme kyselyn mukaan yli 40% yrityksistä ei mittaa millään tapaa asiakaskokemusta tai asiakastyytyväisyyttä. Lähes joka toista yritystä ei siis kiinnosta mitä asiakkaat heidän toiminnasta ajattelee. Suomalaisissa yrityksiä johdetaankin valtaosin määrän perusteella ja laadun huomioiminen johtamisessa on lapsenkengissä.

Kaikissa yrityksissä tehdään myyntiä, mutta myynnin laatua mittaa vain todella harvat yritykset, vaikka keinoja siihen on lukuisia. Eurot ovat tietysti selkeä mittari, mutta sen rinnalle kannattaisi hankkia muutakin tietoa. Huippumyyjällä voi olla myyntiluvut kunnossa, mutta samaan aikaan asiakkaat vaihtuvat tiuhaan tahtiin tai hän myy asiakkaalle ratkaisuja, joiden arvoa asiakas ei ymmärrä tai tiedä. Tämä ei johda pidemmällä aikavälillä positiivisiin tuloksiin.

Vanha sanonta kertoo, että saat sitä, mitä mittaat. Tämä pätee myös asiakaskokemuksen johtamiseen. Asiakaskokemuksen johtamisen toimenpiteissä jatkuva mittaaminen on kestävän kehityksen aikaansaamisen edellytys.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

Kommentoi