Minulla on halvimmat mahdolliset silmälasit!

Optikkoliikeketjut Nissen ja Specsavers ovat käyneet kevään ajan juupas-eipäs leikkiä siitä kumpi myy silmälaseja kaikkein halvimmilla hinnoilla. Väitteitä on todisteltu erilaisilla hintavertailuilla ja tutkimuksilla. Samaan aikaan Research Insight Finlandin tutkimus kertoo, että yli puolet kuluttajista uskovat enemmän toisten kuluttajien mielipiteitä kuin yritysten mainontaa.

Silmälasit ovat hyvin henkilökohtainen hyödyke. Niiden kantajalleen mahdollistama rationaalinen ydinarvo on tietysti näön parantaminen. Tämän lisäksi lasit tuottavat useita hedonistisia eli emotionaalisia ja ei-rationaalisia arvoja. “Silmälasit ovat osa persoonallisuutta”, toteaa Nissen osuvasti kotisivuillaan.

Sanotaan, että suomalaiset ovat hintaohjautuva kansa eli ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat. Tämä voi pitää paikkansa kun ostetaan bensaa tai Juhla Mokkaa. Mutta kuinka moni suomalainen haluaa kertoa, että kulkee kaikkein halvimmat mahdolliset silmälasit päässään?

Hinta on helposti kopioitava kilpailuetu. Nissen ja Specsavers menevät siis sieltä mistä aita on matalin. Tässä ilmainen vinkki muille optikkoketjuille: älkää lähtekö hintasotaan, vaan luokaa silmälasien ostamisesta asiakkaille kokemus, saatte paremman hinnan ja enemmän suosittelijoita. Ja niitä suosittelijoita uskotaan enemmän kuin halvimman hinnan julistajia.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

9 kommenttia kirjoitukseen: Minulla on halvimmat mahdolliset silmälasit!

  • ”Mutta kuinka moni suomalainen haluaa kertoa, että kulkee kaikkein halvimmat mahdolliset silmälasit päässään?” Kuinka moni silmälasien käyttäjä kuulisi mielellään kommentteja: Sulla on persoonallisen näköiset pokat tai hyvännäköiset, upeat, trendikkäät rillit.
    Itse olisin valmis maksamaan siitä että saan palvelua juuri minun kasvoihini ja tyylini sopivien pokien valinnassa. Miksi optikkoliikkeisiin ei voi varata sovitusaikaa kuten tavaratalojen pukeutumisneuvojille tai meikkausneuvojalle? Ihan vastaavasta asiasta on kyse, vaatteetkin on välttämättömiä mutta sen lisäksi yleensä halutaan että ne kuvaavat persoonaa ja ovat sopivia käyttäjänsä mitoille.

    Hinta tietysti aina vetää osaa ostajakuntaa mutta yhä enemmän on kuluttajia jotka haluavat maksaa siitä että saavat palvelua jossa keskitytään sinuun ja sinun tarpeisiisi eikä sitä että ”tuolla seinällä on ne tarjouspokat, katsele sieltä”.

  • Hyviä pointteja!

    Ainakin Silmäasema on lähtenyt jo eri linjoille korostamalla silmäsairaalapalveluillaan asian olevan moniulotteisempi kuin “lasit halvalla”. Kyse on sekä ulkonäöstä että näöstä. Ottamalla mukaan molemmat liiketoiminnot voisi ajatella Silmäaseman olevan sikäli enemmän asiakkaan puolella, ettei esim. laserleikkausta tarvitse nähdä kilpailevana vaihtoehtona, josta asiakas on kyettävä puhumaan pois, vaan asiakkaan tarpeisiin on mahdollista löytää erilaisia sopivia ratkaisuja, olettaen, että tämä myynnin kehittämisessä onnistutaan viemään käytännön tekoihin.

  • Jari

    Minä voisin kavereille kertoakin, että ostin edullisesti hyvät lasit liikkestä X jos ne olisivat olleet yhtä edulliset kuin mainos antaa ymmärtää. Asiallisia laseja ei kuitenkaan saa juuri koskaan ilmoitusten hinnoilla. Siksi on ärsyttävää mennä mainittuihin liikkeisiin ostamaan edullisia laseja. Kerta toisensa jälkeen kun joutuu toteamaan liikkeessä, että lasit tulevat maksamaan 2-6 kertaa sen verran kuin mainoksen alkaen hinnat kertovat. Arvatkaapa onko tämän vedätyksen jälkeen helppo olla tyytyväinen muutenkaan optikko-ketjujen toimintaan ja suositella kavereille. Tyytymättömänä hinnoitteluun tulee oltua vaativampi lasien ja palvelun laadun suhteen ja reklamaatio on herkemmässä.

    Ehdottaisin mainostamaan Alkaen -hintojen sijaan vaikka Enintään -hintoja, jolloin asiakas yllättyisi iloisesti sen sijaan, että pettyisi joka kerran näissä halpoja laseja kauppaavissa liikkeissä. Tällä kertaa halvat lasit oli alkaen 75 euroa mainoksessa ja todellinen lasieni hinta oli 225 euroa. Laseissani oli yksiteholinssit, .

    Laseja parin viikon kuluttua noudettaessa oli uusi alkaen tarjous 55 euroa. Varmaan ilahdutti muitakin lasiensa noutajia kun huomaa, että pahus kun ostin liian aikaisin lasit. Olisin saanut ne halvemmalla hetken kuluttua. Tai sitten en koska mainosten hinnoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljonko lasit tulevat maksamaan.

    Kuten tekstistä käy ilmi niin minua sapettaa vieläkin tuo hinnoittelu. Kirjoitin asiasta kyllä Nissenin teettämässä kyselyssäkin, jossa pyydettiin myös sanallisia kommentteja. Pyysin markkinoinnista vastaavaa henkilöä ottamaan yhteyttä mutta eipä ole yhteydenottoa kuulunut. Niinpä jatkan tyytymättömyyteni ilmaisemista täälläkin.

    Olisi todellakin aika lopettaa tuo hintamainonta joka johtaa jatkuvasti harhaan. Optikko-ketjujen mainoksen nähtyään jää aina miettimään kuinkahan paljon ne lasit oikeasti maksaa, sillä mainoksen hintaan niitä ei saa. Instumentariuma ja joskus kai muutkin kertovat näppärästi kehysten hinnan edulliseksi mutta kokonaiset lasit maksvat linsseineen moninkertaisesti kehysten hinnan.

    Tulisipa alalle kilpailija joka panostaa asiakastyytyväisyyteen. Niinkinä vähällä kuin olemalla lupaamatta liikoja pääsisi jo edelle kilpailijoita.

  • Kalle

    Jarille kiitos tosi hyvästä kirjoituksesta!

  • Matti R

    Eläköön halvat rillit!

    Minulla kyllä on melkeinpä halvimmat mahdolliset silmälasit. N********ä ne ostin ja valitsin vielä toiset varalle. Yksien lasien hinnaksi tuli jotain 37 egee. Laseissa ei ole ollut mitään ihmeempää valittamista. Tyyli on ihan ok. Mallista ei välttämättä tunnista hintatasoa (ainakin jos puhutaan halvoista, melko halvoista ja keskihintaisista…K****in puolentoista tonnin huippukalliista rilleistä löytyy sitten kieltämättä melko persoonallisen näköisiä malleja, useimmat tosin joka melko typerän näköisiä tai eivät millään muotoa “erikoisuudessaan” hintansa väärtejä. Jotka käyttäjänsä naamalla viestittävät, sen lisäksi että hänellä on moisten ostoon varaa ja tahtoa, että niiden käyttäjä on mahdollisesti pohjaltaan turhamainen ja epävarma…ja että hänen tyylitajunsa on ilmeisen karkeahko).

    Ymmärrän kyllä eräiden näkemyksen panostaa laatuun, kun ne rillit siinä naamalla kuitenkin ovat kaikkien nähtävissä, ja vaikuttavat mahdollisesti paljonkin henkilöstä saatuun mielikuvaan. Onko näin? En ole yleensä keneenkään rilleihin hirveästi kiinnittänyt huomiota…elleivät ne ole aivan erikoisen tökeröt. Halvat rillit näyttävät yleensä silmälaseilta, ei enempää eikä vähempää. Jotkut mallit ovat jopa tyylikkäitä. Ne hoitavat asiansa, parantavat näköä. Persoonallisuuden ilmentäminen jää niiden kantajalle, jos hänellä sellaista on. Jos tylsästä persoonasta ei jää muuta mieleen, jää ehkä se että hän yrittää epätoivosesti pakkoerottua räikeillä design-laseillaan? Mitenkään merkittävästi ja järisyttävästi hän ei uskalla erottautua, vain muutamilla kulutusvalinnoilla hän luulee pääsevänsä harmaudestaan, luulee tuovansa luonnettaan esiin mitä ei ole, tai mikä on liian monien estojen takana, ja ei lopultakaan pääse esiin.

    Nämä kalliiden lasien ostajat varmaan tuntisivat kiusausta kantaa laseissaan niiden hintalappua, jotta kaikki näkisivät miten paljon rahaa hänellä on nenällään, miten ansiokkaasti hän kuluttanut, miten arvokas ihminen hän on. (Kalliita ja halpoja laseja kun ei ihan tuosta vaan välttämättä erota toisistaan).

    Mielestäni henkilö joka haluaa kantaa kalleutta nenällään ja viestittää toisille mukamas omaa persoonaansa moisella kulutusvalinnalla, on pahemman kerran hakoteillä. Ehkä hänen itsetuntonsa on kehno, hän ei luota lasien takaa löytyvän tarpeeksi persoonallisuutta sinänsä, vaan hänen turvattava mm laseihin, hänen identiteettinsä muodostunee ensi sijassa tavaroiden ja kuluttamisen kautta, ei hänen ajatustensa, luonteenpiirteidensä kautta (ehkä hänellä ei niitä ole?). Tai sitten hänen hyvä itsetuntonsa ja varmuutensa perustuu nimenomaan vain tavaranpaljouteen…eli on lopulta pohjaltaan valheellista ja perustuu vain pelkoon. Sanoisin että näin yleensä, tämä ei tietenkään päde kaikkiin.

    Tämä on minun näkemykseni. Se voi olla joiltakin osin hieman jyrkkä, ja ymmärrän esimerkiksi oikein hyvin keskihintaisten lasien ostajia, he ajattelevat tekevänsä hyvät kaupat, lasien kestävän paljon kauemmin ja tuntevat olonsa varmemmaksi kun lasit eivät ole kaikkein halvimmat, vaikka laseissa ei ulkoisesti juuri eroa olisikaan. Jotain mätäähän siinä täytyy olla kun niin halvat ovat. Olen monen tällaisen henkilön kanssa keskutellut asiasta ja jonkinasteinen yhteisymmärrys yleensä on saavutettu. Mielestäni jotkut neljänsadan egen lasit eivät olet kymmenen kertaa paremmat, kestävämmät ja tyylikkäämmät kuin Nissenin vastaavat. Mutta niin hinta edellyttäisi. Mutta hinnassa onkin sitä ilmaa todella paljon. Lasit saattavat olla aavistuksen tyylitellymmät, saattavat olla aavistuksen paremmin tehdyt aavistuksen paremmista materiaaleista. Minun kenttäkokemukseni mukaan tätä eroa ei käytännössä juuri normaalissa elämässä ja arjessa huomaa. Hinnoissa on todella paljon ilmaa, kun mennään kalliimpiin laseihin. Mutta mielikuva on se mitä haetaan, se mitä markkinoidaan…jos joku välttämättä haluaa maksaa kalliin hinnan mahdollisesta laadun mielikuvasta, mahdollisesta tyylin ja menevyyden mielikuvasta, jos tämä tekee hänen olonsa varmaksi, siitä vaan.
    Kivikovassa varmuudessaan hän kestänee sen jos joku hänelle hieman nauraa käkättää…

  • Annabella.K

    Hieman kommentoisin Matti R sinun kirjoitusta. Tottahan toki, kun ostat esim. Pradan pokat niin hinta voi humpsahtaa melko korkealle merkkipokien ansiosta. Ei tarvitse hintalappua roikkumaan sangasta, koska kyllähän Prada tekstin huomaa ilmankin ja useammat muotia hieman seuraavat tunnistavat sen. Mutta uskon, että kalleudella tässä tarkoitetaan sitä, että mainoksen mukaan peruspokat ja perusyksiteho/moniteholinssit maksavat sen 55-79€ mutta auta armias, jos näihin linsseihin joutuu tekemään lisäasioita oman näön vaatiessa, kuten hionta ohuemmaksi, erikoispinnoite, taittovirheenkorjaus yms. yms., hyppää pelkkien linssien hinta tuonne 300-400€ eli kauaksi mainostetusta “halvasta hinnasta”. Pokat saattavat olla tässä tapauksessa jopa 0€ mutta linssien hinta kirpaisee pahasti ja asiakas saattaa tuntea itsensä huijatuksi, koska oli mainonnan vetämänä mennyt hakemaan hieman halvempaa vaihtoehtoa. Itse joudun lasit valitsemaan työn vaatimilla kriteereillä, taittovirheen takia ja pakko olla monitehot, jotta käyttö on miellyttävää. Hinta on aina kova, kun tarvitsee uudet lasit ja joskus olisi ihan kiva, että hintoja voisi enemmän vertailla omien lasien valintakriteereiden mukaan. Hankala aina itse laskea paljon tulee lisähintaa mistäkin linssin erikoistyöstä.

  • Rillipää

    Antti R.: Et selvästikään tiedä silmälaseista yhtään mitään. Moista paatosta ja tuotemerkkivihaa kuulee yleensä vain Applen puolesta tai vastaan…

  • ratree

    Specsavers monitehot 79 ja hyvin toimii.Yrittivät vaikka mitä kovaa ja heijastuspintaa ja sitä sun tätä jolloin hinta olis pompsatanu 5-10 kertaiseksi. En huolinut ja sain sen jälkeen minimipalvelua , mutta sain lasit kuitenkin.

  • Jaska

    Kaikki on aina “halpaa” siihen saakka kunnes +6 linssejä EI halua pullonpohjan näköisinä. 2x ohennettuna ei saa alle 500€ laseja. Vai saako muka jostain? Markkinointi on nykyään aina tahallista kusetusta. Pojalla taas 1 pari tuhoutunut harastuksissa…

Kommentoi