Irtisanooko Nordea myös asiakkaitaan?

Finanssikonserni Nordea ilmoitti menneellä viikolla aloittavansa yt-neuvottelut, joilla se pyrkii vähentämään Pohjoismaissa 2000 henkilöä eli lähes kuusi prosenttia henkilöstöstään. Ammattiyhdistysliike tuomitsi aikomukset jyrkästi ja on huolissaan työntekijöistä.

Toki huoli työntekijöistä on ymmärrettävä ja relevantti, mutta kuka on huolissaan Nordean asiakkaista? Luultavimmin henkilöstövähennykset johtavat konttoreiden määrän vähentämiseen, puhelinpalvelun jonotusaikojen pitenemiseen ja verkkopalveluiden kehityksen hidastumiseen. Varmaa on, että Nordean kyky luoda asiakkaille merkityksellisiä kokemuksia heikkenee. Asiakkaat kuitenkin maksavat palkan niille jäljelle jäävälle 32 000 työntekijälle.

Vai kompensoiko Nordea henkilöstövähennystä myös vähentämällä asiakkaitaan? Irtisanomiskirjeessä voitaisiin todeta esimerkiksi: “Hyvä asiakkaamme! Sopeuttaaksemme toimintaamme kansainvälisen sääntelyn aiheuttamiin kustannuksiin irtisanomme asiakassuhteenne. Kiitos menneistä vuosista ja menestystä tuleville!”

Nähtäväksi jää miten Nordea selviää mahdottomalta vaikuttavasta yhtälöstä luoda odotukset ylittäviä asiakaskokemuksia pienentyvillä resursseilla, ja miten kilpailijat reagoivat tilanteeseen.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

Kommentoi