Kuka on Facebookin asiakas?

Tietokirjailija Petteri Järvinen tarttui kirjoituksessaan kysymykseen kuka lopulta on Facebookin asiakas? Järvinen toteaa, että käyttäjät eivät ole asiakkaita, koska he eivät maksa Facebookille mitään. Hän huomauttaa myös, ettei MTV3:n katsojien tai ilmaislehtien lukijoiden kannata kuvitella olevansa kyseisten tahojen asiakkaita. Ihan näin mustavalkoinen ei asia taida kuitenkaan olla, koska samanlaisella suoraviivaisella ajattelulla voisivat yritykset unohtaa monta muutakin tärkeää sidosryhmäänsä – esimerkiksi henkilöstönsä.

Samantyyppisiä liiketoimintamalleja, joissa yritys tuottaa arvoa yhdelle, mutta saa tulonsa toiselta taholta, on lukuisia. Kutsutaanko Facebookin käyttäjiä, MTV3:n katsojia tai Metro-lehden lukijoita asiakkaiksi ei sinänsä ole relevanttia. Olennaista on, että tämän tyyppisillä liiketoimintamalleilla toimivat yritykset ymmärtävät mitä enemmän arvoa he pystyvät luomaan käyttäjilleen, katselijoilleen tai lukijoilleen sitä enemmän arvoa he pystyvät toimittamaan maksaville asiakkailleen. Vain arvon maksimointi mahdollistaa tuottojen maksimoinnin.

Ottamatta kantaa Facebookin toimintaan tarkemmin, uskallan väittää, että Facebook ei olisi kasvattanut maailman suurinta käyttäjäyhteisöä ilman että se olisi keskittynyt luomaan kokemuksia myös käyttäjilleen. Varmaa kuitenkin on, että mitä suuremman arvon Facebook pystyy käyttäjilleen tuottamaan sitä enemmän se saa käyttäjät antamaan tietoa itsestään eli siis sitä enemmän se pystyy luomaan arvoa maksaville asiakkailleen.

Asiakaskokemuksen johtamisessa tulee huomioida kaikki ne relevantit tahot, jotka vaikuttavat siihen kuinka paljon yritys luo arvoa maksaville asiakkailleen. Tästäkin syystä asiakaskokemuksen johtaminen on laaja-alainen prosessi, johon kuuluu yrityksen kaikki toiminnot.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

2 kommenttia kirjoitukseen: Kuka on Facebookin asiakas?

  • Juurikin näin. Asiakas maksaa yritykselle ja yritys vuorostaan antaa asiakkaalle jotain, mitä hän tarvitsee. Facebookin, mainostelevisioiden ja ilmaisjakelulehtien tapauksessa se, mitä asiakas haluaa ja mistä maksaa on yhteys kuluttajiin.

    Urheiluseurojen asiakkuus on vielä monimuotoisempi tapaus. Otetaan esimerkiksi salibandyseura, joka hankkii muutamia sponsoreita kattaakseen hallivuokria, mutta siitä huolimatta osa kuluista jää pelaajien itsensä maksettavaksi. Kuka on seuran asiakas ja mitä seura antaa asiakkaalle?
    Pelaaja on niin asiakas, palvelun tuottaja kuin myös yhteistyökumppani, jota ilman palvelua ei voi toimittaa.

  • Kimmo Määttänen

    “Ihan näin mustavalkoinen ei asia taida kuitenkaan olla, koska samanlaisella suoraviivaisella ajattelulla voisivat yritykset unohtaa monta muutakin tärkeää sidosryhmäänsä – esimerkiksi henkilöstönsä.”
    No eikai Järvinen sentään ehdottanut kaikkia ei-asiakkaita unohtamaan!?
    Kyllähän äkkipäätä saattaa jollekkin tulla mieleen olevansa asiakkaana vaikka ei olisikaan. Esim. juurikin Facebook tms. tapauksissa.

Kommentoi