Paljonko asiakkaasi maksaisi palvelustasi, jos saisi itse päättää?

Katleena bloggasi Shellin palvelutankkauksesta ja poletista, jonka tankkauksen hoitanut työntekijä antaa asiakkaalle. Poletissa lukee: "Mikäli olitte tyytyväinen palveluuni, voitte halutessanne palauttaa tämän poletin kassalle ja maksaa 1 euron". Tämä osoittaa edelläkävijyyttä Shelliltä, asiakas maksaa vain jos kokee saaneensa riittävästi arvoa. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka moni asiakas poletin palauttaa.

Asiakaskokemus-kirjassa kerrotaan esimerkki muusikko Anssi Kelan Maksa mitä jaksat -kokeilusta antaa yleisön päättää paljonko he haluavat keikasta maksaa. Hän teki bändinsä kanssa syksyllä 2010 kolme keikkaa Maksa mitä jaksat -periaatteella . Yleisö sai poistuessaan päättää, kuinka paljon keikasta maksoi. Normaalisti keikkalippujen hinnat ovat 8–15 euroa keikkapaikasta riippuen. Kokemuksensa perusteella maksanut yleisö maksoi Helsingissä keskimäärin 5,30 euroa, Turussa 3,50 euroa ja Tampereella 4,00 euroa. Anssi Kela kommentoi myöhemmin blogissaan, että pidemmällä tähtäimellä tämä sapluuna ei taloudellisessa mielessä toimi, mutta sen promootiovaikutus oli suuri.

Asiakaskokemus-ajattelun ydin on arvon luomisessa asiakkaalle. Yhtä tärkeää on arvon viestiminen ja osoittaminen asiakkaalle. Shellin poletti on arvon osoittamista parhaimmillaan.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

Kommentoi