Luottolaitoslaki velvoittaa pankin tapaamaan asiakkaansa

Olipa kerran aloitteleva yrittäjä. Hän otti käyttöönsä sähköisen taloushallintaohjelmiston. Jotta yrityksen pankkitili voidaan kytkeä toimimaan ohjelmiston kanssa pitää pankille antaa valtuutus pankkiyhteyden kytkemiseen. Yrittäjä soitti pankkiin ja kysyi miten valtuutuksen saa helpoiten hoidettua.

Asia ei selvinnyt ensimmäisessä puhelussa, eikä toisessakaan, mutta kolmas pankin henkilö tunsi asian ja osasi kertoa millainen lomake pitää täyttää. Nopeimmin asia kuulemma sujuisi, kun allekirjoitetun lomakkeen skannaisi ja lähettäisi sähköpostilla. Yrittäjä teki kuten pankista neuvottiin.

Muutamien päivien päästä yrittäjän puhelin soi:

"Yrityspankkineuvoja N.N. pankista hei, olemme saaneet tämän valtuutuslomakkeen, koska pääsisit allekirjoittamaan nämä sopimuspaperit pankkiyhteyden kytkemiseen liittyen?"

Yrittäjä: "Minähän lähetin allekirjoitetun lomakkeen jo, eikö se riitä?"

Yrityspankkineuvoja: "Kylläkyllä, mutta sopimukset pitäisi vielä allekirjoittaa."

Yrittäjä: "Joo-o, nyt on vähän tässä näitä kiireitä yritystoimintaan liittyen, laitatko sopimukset postissa niin palautan allekirjoitettuina?"

Yrityspankkineuvoja: "Teidän pitäisi kyllä tulla käymään täällä konttorilla, meidän pitäisi päivittää yrityksenne yhteystiedotkin."

Yrittäjä: "Yhteystietoihin ei ole muutoksia, etkö voisi vaan laittaa postissa ne sopimukset?."

Yrityspankkineuvoja: "Luottolaitoslaki velvoittaa meidät tapaamaan asiakkaamme. Pankin pitää tietää ketä asiakkaat ovat, joten teidän pitäisi kyllä tulla konttorille niin voidaan käydä nämä asiat läpi."

Yrittäjä: "Jaahas, no kai se on tultava ennenkuin laitatte poliisin hakemaan."

Luultavimmin yrityspankkineuvojalla oli puhelussa yksi ainoa tavoite: saada asiakas tulemaan konttorille, jotta hän saa omaan tavoitekorttiinsa pisteen tai jopa pienen provision joulun alla.

Jännityskertomus jatkuu tammikuussa, kun yrittäjä menee allekirjoittamaan sopimusta. Hän odottaa jännityksellä, että millaista arvoa pankki kohtaamisessa asiakkaalleen luo.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

Yksi kommentti kirjoitukseen: Luottolaitoslaki velvoittaa pankin tapaamaan asiakkaansa

Kommentoi