Se siitä sitten

Avasin pankkitilin Yhdyspankkiin 80-luvulla, koska sieltä sai hienon maapallon muotoisen säästölippaan. Yhdyspankista tuli ensin Merita ja sitten Nordea. Nimi vaihtui, mutta lähes kolmekymmentä vuotta minulla oli tili, ja välillä koko omaisuuteni, tässä pankissa.

Kunnes alkuviikosta päätin, että irtisanon yhden tarpeettomaksi käyneen luottokortin ja samalla lopetan tilini. Laitoin asiasta viestin verkkopankissa.

Heti seuraavana aamuna sain vastauksen sähköpostiini:

Hei Janne,

Toimeksiantosi on hoidettu 4.1.2012.

Ystävällisin terveisin

Nordea Asiakaspalvelu

Se siitä sitten.

Jaa kirjoitus:
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • Add to favorites
  • RSS

6 kommenttia kirjoitukseen: Se siitä sitten

  • Onneksi on myös pankkeja joita asiakkaan pitäminen kiinnostaa. Sain joulun alla soiton nuorelta mieshenkilöltä Nooa Säästöpankista. Olin joulunvalmistelu puuhissa ja valmiiksi sellaisessa moodissa että ”nyt en todellakaan osta mitään enkä sovi tapaamista teidän konttoriin, tässä on nyt muutakin puuhaa yllin kyllin”.
    Mutta yllätyksekseni tämä mies ei myynytkään mitään. Kyseli vain miten on mennyt, ja kertoi että sijoitukseni näyttävät olevan ihan hyvällä mallilla. Toivotteli lopuksi hyvä joulut! Puhelun jälkeen olin hyvällä mielellä. Ei tarvinnut käydä myyjän kanssa ystävällistä mutta tiukkaa keskustelua “nyt on vähän kiire, kiitos nyt ei ole ajankohtaista” vaan jäi oikeasti hyvä tunne siitä että joku voi soittaa “ihan muuten vaan”. Arvostan sitä että pankki on urannut tähän aikaa ja rahaa, se saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi heille.

    Kannattaa siis pitää huolta asiakkaista ennen kuin ne ehtivät miettiä asiakassuhteen lopettamista. Tässä sinun tapauksessasi ei tosin edes jälkikäteen yritetty korjata tilannetta.

  • Minäkin olin parikymmentä vuotta Hesarin tilaaja, mutta lopulta herkkänahkaisena turkulaisena kyllästyin maakuntien vähättelyyn. Kun Tappara voitti jääkiekkomestaruuden, Hesari ilmoitti “pojan menneen maaseutukaupunkiin”. Viimeinen pisara oli kun Hesari kirjoitti “turkulaisten olevan touhuissaan Putinin vierailusta” (Putin ei käynyt sillä kertaa Helsingissä).

    Se siitä sitten. Kahdenkymmenen vuoden jälkeen kukaan Hesarissa ei ollut kiinnostunut kysymyään, miksi lopetin tilaukseni.

  • Lauri Miekka

    Eikös se niin ole, että kannattamattomista asiakkaista kannattaa päästää mahdollisimman helposti irti ja toivottaa hyvät jatkot?

    Merjalle vielä: Hesari hakee selvästi lukijakunnan muutosta ja siellä ilmeisesti toivotaan, että yhden tympääntyneen ex-tilaajan tilalle tulee kaksi uutta, jotka kiinnostuvat tuollaisesta vastakkainasettelusta. Siellä lienee nähty, että entinen linja johtaa vaan tilaajamäärän vähenemiseen pikkuhiljaa. Uudeksi kohderyhmäksi/tavoitteeksi on otettu nuorekas stadilainen digilehden tilaaja, jolla on ostovoimaa.

  • Janne Löytänä

    Kiitos kommenteista! Positiiviset kertomukset ovat aina erityisen tervetulleita, koska niitä tuntuu olevan harvassa.

    Tässä tapauksessa uskon, että olin Nordealle hyvinkin kannattava asiakas. Käytin vähän palveluita, mutta maksoin paljon palvelumaksuja.

    Mutta oikeaan osut Lauri siinä, että kannattamattomista asiakkaista kannattaa päästää irti ja jossain tapauksessa vaikka aktiivisesti ohjata kilpailijoille. Tapa, jolla tämä tehdään kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, koska asiakkuuden päättymistilanteet yleensä muistetaan pitkään. Esimerkiksi pankkitoiminnassa, jossa asiakkaita palvellaan kaikissa elämänvaiheissa, saattaa jossain kohtaa kannattamattomasta ex-asiakkaasta tulla myöhemmin hyvinkin kiinnostava prospekti.

  • Anni

    Toisaalta, on tapauksia, että pankin tiliä ei millään lopeteta vaikka on monesti ilmoittanut. Eikö se ole ihan hyvää palvelua, ettei aleta kyseenalaistamaan asiakkaan päätöstä vaan tilinlopetus hoidetaan nätisti samantien.

  • anne poikonen

    Nordeassa ja Osuuspankissa on mennyt tosi jäykäksi asiakaspalvelu, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja asiakaspalvelussa tosi jäykkää ja hidasta asiakkaan tilienlopetus esim. kuolinpesällä. Ei etene asiat sujuvasti ja aina varattava aika jollekin virkailijoista, palvelumaksurahastukset huipussaa. Ei heillä ollut ennen tuollaista touhua. Nyt haetaan palvelumaksuista katetta työpaikan säilyttämiseksi mutta palvelua et saa.

Kommentoi